divendres, 26 d’octubre del 2012

Bus Vao C58 de Barcelona a la lluna, i tornar!

Ben aviat estrenaran a l'entrada de Barcelona el carril VAO BUS. La Generalitat del tripartit (PSC, ERC i ICV) mitjançant la seva empresa pública Gestió d’Infraestructuras, S.A.GISA, adjudicà el 2006 mitjançant concurs públic a la consultora INGEROP, la redacció del projecte constructiu i el 2008 -apuntin-se la dada 2 anys per redactar un projecte- l'empresa pública de la Generalitat de Catalunya, Túnels i Accessos de Barcelona SA (TABASA), adjudicà mitjançant la licitació pública a una unió temporal d'empresas (UTE) formada per OHL i COPCISA, la execució de les obres per un import de 80.188.491 euros. Unes obres que s'acaben 4 anys després i que a partir del dia 29 d'octubre permetran circular oficialment per l'esmentada via.

Ara bé, una infraestructura pública mai havia tingut tants condicionants d'ús. Ens ho mirem amb detall? Només estarà oberta de dilluns a divendres entre les 06.30 i les 13.00 hores d'entrada a la ciutat i entre les 16.00 i les 22.00 hores, de sortida d'aquesta. L'infraestructura és de 6,8 Km i uneix Ripollet amb Barcelona per l'avinguda Meridiana. I permetrà el pas de motos, autobusos, taxis, turismes amb més de 3 ocupants, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i vehicles ecològics de baixa emissió. Els caps de setmana el seu accès quedarà tancat -a no ser que la circulació es compliqui per situacions excepcionals i se'n requereixi el seu ús- i compta amb una calçada addicional perquè els Mososs d'Esquadra multin els vehicles no autoritzats a circular-hi.

Pel que fent comptes ràpidament, la infraestructura ens - a tots els contribuents- ha costat 80 milions d'euros. El seu cost de manteniment és el mateix se'n faci ús o no. Obliga a destinar-hi dotacions de Mosssos d'Esquadra addicionals per controlar el pas dels vehicles. Un pas de vehicles que només s'usarà 12 hores i 30 minuts al dia 5 cops per setmana. Pel que amb uns càlculs d'hora tenim que només s'usarà un 37% de les hores totals d'un any sencer. I per acabar-ho reblar, no serveix per si agafes altres accessos com Ronda Litoral o Ronda de Dalt, només pots anar a Barcelona per l'entrada d'avinguda Meridiana o sortir-ne per aquesta mateixa via.

Així que en definitiva, pagarem el manteniment anual del paviment, control d'infraestructures, enllumenat, neteja de forma permanent tot l'any. La ciutadania també pagarem el fet d'haver de destinar unitats de Mossos d'esquadra que vigilin que els conductors que hi circulen - a les hores convingudes, no ho oblidem- compleixen els requisits mentre la C58 continuarà col·lapsada perquè molta de la gent - i aquí introdueixo una dada completament subjectiva- entra a la ciutat més per la Ronda Litoral i la de Dalt que l'accés d'avinguda Meridiana. Pel que vull felicitar públicament a qui va projectar aquesta idea i a tots els que han tingut responsabilitat directa o indirecta en crear una infraestructura on la inversió del seu cost i manteniment és geomètricament superior als seus beneficis d'ús. Amb gestors de diner públic tant incompentents certament no tenim límits. Arribarem ben lluny, i qui sap si, amb el temps, assolirem la construcció d'alguna infraestructura que uneixi la lluna amb Barcelona, això si, segurament serà només per a pilots de patinet, que circulin amb acompanyant, de dilluns a divendres de 6 a 12 hores.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada